Skip to main content

Yrityksen taloushallinto on enemmän kuin lakisääteinen velvoite. Se on yksi tärkeimmistä johtamisen työkaluista. Kun tilitoimisto toimii oikein, yrittäjä saa luotettavaa, ajantasaista ja ymmärrettävää tietoa, jonka avulla liiketoimintaa on helppo ohjata.
Mutta mitä tapahtuu silloin, kun yhteistyö ei enää tue yrityksen kasvua?

Moni yrittäjä kokee arjessaan merkkejä, joista ei heti tiedä ovatko ne normaaleja vai kertovatko ne siitä, että tilitoimisto ei vastaa yrityksen tarpeisiin. Tähän artikkeliin on koottu selkeät tunnusmerkit siitä, milloin on aika arvioida tilitoimistokumppanuus uudelleen – sekä käytännön ohjeet, miten sen voi tehdä hallitusti.


1. Tilinpäätös tulee yllätyksenä

Jos tilikauden tulos tai verotukset tulevat yllätyksenä, tilitoimisto ei tarjoa riittävää seurantaa.
Kasvua tukeva tilitoimisto antaa kuukausittain ymmärrettävää analyysiä, ennusteita sekä selkeitä nostoja siitä, mihin suuntaan yritys on menossa.

Jos raportointia joutuu pyytämään erikseen tai se tulee liian myöhään, yhteistyössä on selvä kehitystarve.


2. Prosessit ovat raskaat ja vievät aikaa muulta työltä

Yrityksen arjen ei pitäisi pyöriä kuittien, laskujen, excelien tai eri ohjelmistojen välisetä hyppimisestä.
Kun hallinnollinen työ on raskasta, se näkyy suoraan kustannuksissa ja yrittäjän ajankäytössä.

Tyypillisiä merkkejä:

  • ostolaskut pitää hyväksyä käsin monessa paikassa

  • kuitit katoavat ja niitä joudutaan metsästämään jälkikäteen

  • taloushallinnon ohjelmistot eivät keskustele keskenään

  • asiat tehdään “niin kuin aina ennenkin”, vaikka helpompia tapoja olisi

Nämä viittaavat siihen, että prosesseja ei ole modernisoitu eikä tilitoimisto johda kehitystä.


3. Tilitoimisto ei ehdota parannuksia – reagoi vain pyyntöihin

Taloushallinnon asiantuntijan tehtävä ei ole vain tuottaa kirjanpitoa, vaan kertoa, miten asiat voisi tehdä paremmin.

Jos kehitysehdotuksia ei kuulu, raportteja ei avata asiakkaan kanssa, eikä tilitoimisto tuo uusia ideoita pöytään, jää yritys helposti paikoilleen.

Kasvua tukeva kumppani on proaktiivinen, ei reaktiivinen.


4. Kommunikointi takkuaa

Jos vastauksia joutuu odottamaan, tiedon saanti on vaikeaa tai vastuuhenkilöt vaihtuvat jatkuvasti, palvelu ei tue yrityksen jatkuvuutta.
Taloushallinto perustuu luottamukseen, ja luottamus syntyy toimivasta ja ajantasaisesta kommunikoinnista.

Hyvä tilitoimisto ei jätä yrittäjää yksin.


5. Yritykselläsi on kasvua, mutta taloushallinto ei pysy perässä

Kasvuyrityksissä korostuu data, raportointi, kustannusten hallinta ja ennustettavuus.
Jos yrityksen myynti, henkilöstömäärä tai liiketoiminnan laajuus kasvaa, mutta taloushallinto pysyy samana kuin vuosia sitten, järjestelmä alkaa hidastaa kasvua.

Tyypillinen tilanne: liikevaihto kasvaa, mutta tulos ei.
Usein syy ei ole myynnissä vaan prosesseissa.


Mitä tehdä, jos tunnistat näitä merkkejä?

1. Pyydä tilitoimistolta yhteinen katselmus

Kerro havainnoistasi ja pyydä selkeä suunnitelma, miten tilanne parannetaan. Hyvä kumppani reagoi.

2. Arvioi prosessit ja työmäärä

Listaa, mihin taloushallinnon tehtäviin sinulla tai henkilöstölläsi kuluu aikaa.
Jos lista on pitkä, kyse on rakenteellisesta ongelmasta – ei sinun tavastasi työskennellä.

3. Harkitse tilitoimiston vaihtoa, jos kehitystä ei tapahdu

Tilitoimiston vaihtaminen ei ole raskas prosessi, vaikka moni luulee niin.
Oikein toteutettuna se on selkeä, vaiheittainen siirto, jossa uusi tilitoimisto hoitaa käytännöt puolestasi.


Tilitoimisto, joka kasvattaa yritystä – ei kustannuksia

Tilitoimisto MYP rakentaa jokaiselle asiakkaalleen selkeän toimintamallin, jossa prosessit modernisoidaan, data kulkee oikein ja yrittäjällä on reaaliaikainen kokonaiskuva yrityksen tilanteesta.
Monissa asiakkuuksissa tämä on vapauttanut jopa yhden henkilötyövuoden verran työaikaa vuodessa – ja se näkyy suoraan tuloksessa.

Jos haluat maksuttoman arvion yrityksesi nykyisestä taloushallinnon tilanteesta, voit olla meihin yhteydessä matalalla kynnyksellä.

Kasvu vaatii tietoa, toimivia prosesseja ja oikean kumppanin.